Met de methode Schatkist werken wij doelgericht aan de brede ontwikkeling van kleuters. Van motoriek tot creativiteit, van taal tot sociaal-emotionele ontwikkeling. En van wereldoriëntatie tot rekenen.
Mondelinge taal
Goed kunnen spreken en luisteren is belangrijk; mondelinge taalvaardigheid is de basis voor schriftelijke taalvaardigheid en hangt sterk samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling. In Schatkist speelt mondelinge communicatie daarom voortdurend een fundamentele rol. Bij vrijwel alle activiteiten is sprake van interactie tussen leerkracht en kinderen of tussen kinderen onderling.
Woordenschat
Woordenschatonderwijs is pas effectief als nieuwe woorden herhaaldelijk en in verschillende contexten worden aangeboden. Daarom komen de woordenschatwoorden per thema diverse malen aan bod. Tot de woordenschat hoort ook de rekenwoordenschat. Onder de rekenwoordenschat vallen bijvoorbeeld begrippen rond tijd, zoals vandaag, gisteren en morgen en de namen van de dagen, de maanden en de seizoenen. Ook begrippen rond plaats, zoals op, onder, in, naast, overheen en dergelijke, horen daartoe.
Beginnende geletterdheid
Voor een goede start met het aanvankelijk lezen in groep 3 is de ontwikkeling van het taalbewustzijn een belangrijke voorwaarde. De actuele letters van een thema actueel zijn te zien in de zogenaamde lettermuur.
Beginnende gecijferdheid
De rekendoelen komen aan bod tijdens de activiteiten en in de spelletjes. De actuele cijfers/getallen van een thema actueel zijn te zien in de zogenaamde cijfermuur.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
De activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling zijn erop gericht dat kinderen zichzelf leren kennen, leren zich te uiten en met anderen kunnen omgaan. In allerlei dagelijkse situaties staan de kleuters stil bij hun gedrag: Welke regels gelden er? Hoe maak je duidelijk wat je wilt? Hoe ga je met andere kinderen om?
Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie loopt als een rode draad door de thema’s van Schatkist. In alle thema’s staat het actief ontdekken van de wereld om ons heen centraal.
Kunstzinnige oriëntatie
Doelen op het gebied van kunstzinnige oriëntatie komen ook aan bod.