Een maand voor de vierde verjaardag nemen wij contact met u op voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek kunt u, samen met uw kind, kennismaken met de leerkracht, de klas bekijken en bespreken wij een intakeformulier. Ook worden dan de wenmomenten afgesproken, maximaal vijf dagdelen.
De kinderen doen deze wenmomenten mee in hun nieuwe groep. Meestal is deze dag best spannend voor nieuwe kleuters (en de ouders)! Maar ook voor de aankomende tweedejaars is deze dag bijzonder. Met de kinderen wordt gepraat over de nieuwe kinderen die in de klas komen. Weten ze zelf nog hoe het was? Ze hebben zelf inmiddels al veel geleerd en dat gaan ze gebruiken om de nieuwe kinderen te helpen.
‘s Ochtends brengen de ouders hun kind tijdens de inloop in de klas. Samen kunnen ze dan het klaslokaal verkennen. Als de belletjes gaan, gaan de ouders naar huis. Daarna begint de kring. De aankomende eerstejaars kiezen dan hun stickerplaatje voor de kapstokken en het kiesbord. Ook horen ze wie hun mentorkind is. Het mentorkind is de vraagbaak en de hulp voor de nieuwe kleuter tijdens de wendag, maar ook in het nieuwe schooljaar. Hij/zij helpt de hele ochtend met uitleggen hoe het spelen en kiezen gaat, hoe de pauze gaat en wat je kunt doen als je gaat buiten spelen. Spelenderwijs maakt het nieuwe kind zo in alle rust kennis met de leerkrachten, de kinderen en de structuur van de dag in de groep. Na deze ochtend hebben de nieuwe kinderen een goed idee van wat hem/haar te wachten staat.